God form giver dig mere overskud i hverdagen

Der er ingen tvivl om, at tiden med en lille ny er hård. Omvæltningen fra kun at have ansvar for sig selv til nu også at skulle tage vare på en andens liv, er ubegribelig stor.

Selvom det ikke er første gang, man bringer et nyt menneske til verden, vil ethvert nyfødt barn bringe forandringer, travlhed og uforglemmelige minder ind i familien.

Det kan virke uoverskueligt også at tage omhyggelig vare på sig selv, når et andet, lille menneske kræver så meget af ens tid og omsorg. Men vil du være den bedste forælder, må du også prioritere at drage omsorg for dig selv.

Blot fordi din baby har brug for din opmærksomhed, betyder det ikke, at din egen krop ikke længere har. Ved at være i god form - mentalt som fysisk - får du mere overskud. Bliv den bedste mor eller far ved at skabe en hverdag, hvor der er plads til personlig, sund udfoldelse. Denne artikel hjælper dig på vej med gode vaner, der får dig i bedre form - og som passer ind i en hverdag med små børn.

Fysisk form

Du får øget dit overskud, følelsen af velvære og det generelle humør, når du sørger for jævnlige endorfiner udløst af konditionstræning. Effektiv træning giver energi til den travle hverdag - og selvom det ikke umiddelbart føles sådan, så kan det lade sig gøre at få træning, motion og fysisk udfoldelse til at gå hånd i hånd med livet som forælder.

Det handler blot om at ville det. Sæt dig et mål om at komme i gang, og begynd herefter at overveje, hvordan du kan få hyppig, grundig motion til at passe ind i din hverdag.

Måske der er et lokalt fitnesscenter nær dig? Eller en aktiv idrætsforening? At træne med andre på træningshold eller til sport- og danseaktiviteter kan være en fremragende motivation for de, der er kommet ud af form.

Er du mere til at træne selv, kan du prøve at skubbe barnevognen foran dig, mens du løber. Hvis du ønsker et øget overskud i hverdagen, bør du muligvis reflektere over, hvordan du kobler af. Fremfor at bruge dine ledige stunder i sofaen foran en skærm, så brug din egen tid til at binde løbeskoene og komme ud i stedet.

Kost

Hvad du indtager i løbet af dagen, har direkte effekt på din energi. Ernæringen er en af grundpillerne i menneskets sundhed. For at komme i god form må du således også være opmærksom på at spise den rigtige kost.

Det kan være let at falde i fastfood-fælden, når hverdagen er presset. Vær opmærksom på dine vaner, og bliv derved også bevidst om, hvordan du bedst kan undgå situationer, hvor du tyr til de usunde tilbud.

Det kræver planlægning at tilrettelægge sin kost. Læg en madplan, køb ind med omtanke og grundighed, læs opskrifter og sæt dig ind i kosttilskud. Forhåbentlig giver den tid, du investerer i planlægning, afkast i form af en sundere og gladere kost.

Ydermere kan det tilføjes, at du kridter banen op for en ernærende hverdag for dit barn, der vil blive introduceret til gode spisevaner fra starten, hvis du gør dem til en del af dagligdagen allerede nu.

 

Søvn

For at komme i optimal form er der en faktor, der ofte overses: Søvnen. Din krop trænger til hvile. Specielt i perioder, hvor den udsættes for usædvanlig stress, som det kan være tilfældet med en nyfødt. Etablerer du nye, overskudsgivende livsstilvaner med bevidste kostvalg og træningsture, får du også brug for den ekstra restituering.

Søvnen er kroppens tid til at genopbygge sig selv. I søvnen lades kroppen energilager, mens kroppens muskler kommer sig ovenpå dagens udfordringer. Det kan være svært at sove mere og bedre, når babyens sovemønster endnu ikke er til at regne med. Først og fremmest gælder det om at få mest muligt ud af søvnen, når du får lejlighed til at sove.

Du kan godt restituere og aflaste kroppen optimalt - også selvom du sover fragmenteret. Sluk lyset, træk gardinerne for, fjern forstyrrelserne og sov i kølige omgivelser – så er du sikret de bedste omstændigheder for effektiv søvn. Når dit barn er faldet til ro, giver det også dig mulighed for at få et par timer på øjet. Brug dit barns sovende timer til at hvile dig.   

Søger du babysitter? Søg blandt tusindvis af ledige babysittere i hele Danmark
Søg babysitter her
Mail info@minbabysitter.dk (mandag til fredag 10.00-16.00) Phone 42 48 58 58 (mandag til fredag 11-13)